Werken in een kledingwinkel

Ik werk ondertussen al een paar jaar in kledingzaken en heb daar behoorlijk wat geleerd. Bij mij in de winkel merk ik vaak dat veel meiden graag mijn positie zouden willen innemen. En ik soms best wat vragen krijg over hoe en wat je nou moet doen als je daar werkt. Daarom leek het me leuk om vandaag een aantal van mijn persoonlijke tips op een rijtje te zetten. Voor verkoopsters maar ook een beetje voor klanten.

Mijn werk bestaat het grootste deel van de tijd uit het helpen van klanten, het netjes maken van de winkel, bestellingen doorgeven en schoonmaken. En die herhalen zich eigenlijk constant achter elkaar aan. Ik werk nu in een kledingwinkel in Leeuwarden. In deze winkel werk ik samen met mijn collega maat helaas werken wij nooit samen. We staan dus altijd alleen in de winkel. Ik heb hiervoor bij Coolway Casuals in Leeuwarden gewerkt. Ook hier stond ik altijd alleen. Mijn tips zijn misschien dan ook iets minder geschikt wanneer je bij de H&M, Primark of iets dergelijks aan de slag gaat.

Mijn persoonlijke tips voor de verkoopster:
Groet de klant altijd. Niet alle klanten groeten terug, daar mag je van vinden wat je wilt. Noem ze in gedachten even een bitch en ga verder met waar je mee bezig was. Het ergste wat je kunt doen is meteen op de klant af rennen en hem of haar bestoken met vragen. Laat de klant gewoon rustig kijken, doe je ding, maar let ondertussen wel op de houding van de klant. Heeft die een beetje een zoekende of afwachtende houding dan zeg ik vaak even dat als er vragen zijn ze het altijd mogen vragen. Dan kom je niet opdringerig over maar geef je toch aan dat je open staat om hulp te vragen.

Mijn ervaring is namelijk dat bijna iedereen het irritant vind als ze meteen achtervolgt worden door een verkoopster die vraagt of ze kan helpen maar dat toch ook veel klanten zich bezwaard voelen om iets te vragen. Nodig uit tot vragen en neem een open houding aan.

Als de klant iets gepakt heeft en er de paskamer mee in gaat, loop dan nooit zonder aankondigen de paskamer binnen. Zelfs al vraagt de klant een andere maat dan schuif je die gewoon tussen het gordijn door. Er zijn maar heel weinig klanten die het waarderen dat jij in hun paskamer komt kijken. En als ze dit wel willen dan vragen ze wel of je even wilt meekijken.

Als de klant de kleding aan het passen is en jou vraagt om je mening, wees dan altijd eerlijk. Als het echt niet staat zeg dit dan. Het is enkele keren voor gekomen dat ik een klant vertelde dat iets echt niet kon en achteraf hoorde ik al die keren dat ze het heel fijn vonden dat ik zo eerlijk was. In tegenstelling tot wat ze bij veel andere winkels zouden doen. Alleen maar om een verkoop te maken.

Als de klant dan uiteindelijk een keuze gemaakt geeft geen dan bij eventuele lastige items even een was advies. Dat iets bijvoorbeeld beter gewassen kan worden in een waszakje, met de hand of apart gewassen moet worden. Dit word vaak ontzettend op prijs gesteld. En het is net een klein beetje extra service wat toch gewaardeerd word. Ook als de klant alles terug geeft en niks koopt wens je ze nog een fijne dag of iets dergelijks. Geef absoluut niet het gevoel af dat je het stom vind dat ze niks kochten, dat kost je klanten.

Soms gebeurd het dat een klant toch niet tevreden is. Soms in de winkel al niet. Los draadje, een rits die lastig gaat, wat dan ook. Probeer dan een passende op lossing te vinden. Een kleine korting zodat ze het kunnen laten maken of iets dergelijks. Vaak zijn hier wel bepaalxe regels voor in het bedrijf. Ook komt het voor dat mensen achteraf niet tevreden zijn. Ze komen dan terug met hun aankoop met de intentie even een potje te gaan zeuren. Jij bent vaak niet de baas en kan er vaak niks aan doen, maar blijf toch rustig en beleefd. Het is lastig om boos te blijven op iemand die lief en begrijpend reageert. Leg desnoods uit dat jij niet de baas bent en hier dus niet over kunt bepalen maar dat je wel je uiterste best gaat doen. Noteer de naam en het telefoon nummer van de klant en zeg dat je haar zult bellen of bericht zult doen zodra je meer weet.

Ik heb in totaal twee keer meegemaakt dat iemand echt boos bleef. De ene keer stond mevrouw met geheven vuist voor me en de tweede keer werd ik gewoon vooral uitgemaakt voor van alles. In het eerste geval heb ik mijn baas gebeld en bleek de vrouw gewoon echt een rot dag te hebben en geld nodig te hebben, gelukkig snapte ze uiteindelijk dat een hele berg gedragen kleding niet terug gebracht kon worden. De tweede keer ben ik voor de verandering wel een soort van boos geworden. Maar meer op een manier dat ik boos was om hoe zij dacht haar zin te krijgen. Toen ik uiteindelijk uitlegde dat als ze gewoon naar me toe gekomen was en het probleem rustig uitgelegd had, in plaats van naar me te schreeuwen, ik heel meewerkend geweest zou zijn. Maar dat ik niet wil ingaan op zulke kwaaie reacties. Ze voelde zich zelfs een beetje lullig erover en is uiteindelijk alsnog tevreden naar huis gegaan.

Mijn persoonlijke tips voor de klant:
Wees vriendelijk als je binnenkomt. Wanneer ik de klant ben vind ik het altijd leuk om een vriendelijke open houding te hebben. Je bent bij iemand anders in de winkel, gedraag je als een gast. Daarnaast vinden verkoopsters het vaak leuk wanneer je een gesprekje met ze aangaat. Ik vind dit zelf als verkoopster ook het leukste daarnaast levert dit ook de beste service op. Niemand helpt graag chagerijnige mensen.

Als je iets gaat passen en het later weer terug wilt hangen, doe dit dan of precies zoals je het item eerder gevonden hebt of geef het item aan de verkoopster. Dit is totaal niet raar en dit is gewoon een deel van hun werk. En liever iets meer werk op dat moment dan even later de hele winkel weer bij langs moeten gaan om alle items alsnog netjes op te hangen.

Het belangrijkste is dat jij het mooi vind in sommige winkels zullen verkopers proberen je over te halen om iets te kopen omdat het zo mooi staat. Maar vind jij dat ook? Kijk goed in de spiegel en besluit voor jezelf wat Jij er van vind. Kijk ook meteen hoe het staat en aanvoelt als je gaat zitten of door je knieën gaat.

Heb je een klacht? Houd dan altijd even in gedachten dat de verkoopster waar je die klacht tegen wilt gaan uitleggen niet de baas is. Zij werkt vaak alleen maar in de winkel en mag daar niet over beslissen. Neem haar dit niet kwalijk.

Let alstublieft ook op uw eventuele kinderen. Ik heb al meerdere keren kleine aapjes in de winkel gehad die misschien wel schattig waren maar stiekem ook brutaal en vernielzuchtig zodra mama in de paskamer staat.

Dan nog een paar tips voor als jij nou graag in een kleding winkel wilt werken.
Houd er rekening mee dat niet alle klanten engeltjes zijn. Een klein deel is super gezellig een groot deel vind jou het niet waard om aan te kijken. Daarnaast is het ook heel erg handig als je het leuk vind en goed bent in het praten over ditjes en datjes. Zeker in een persoonlijker zaak zoals waar ik werk zul je veel en vaak praten over veel verschillende zaken. Sommige mensen zijn niet alleen op zoek naar een nieuwe outfit, maar soms ook een luisterend oor voor hun problemen. In het begin moest ik hier echt aan wennen. De winkel zat niet in de beste straat van Leeuwarden en ik heb echt hele vreemde en soms heftige verhalen gehoord en ook hele rare situaties meegemaakt. Ik houd zelf vaak wel van gekke dingen en onderwerpen maar ik heb echt wel eens bij gestaan en dat ik echt niet wist wat ik moest doen of zeggen. Daarnaast ervaarde ik het soms ook als vermoeiend om als een soort persoonlijke psycholoog dienst te doen.

Verder zijn er ook nog veel dingetjes aan het werk zelf waar je rekening mee moet houden. Namelijk dat je vaak de hele dag dezelfde vragen krijgt en eigenlijk constant hetzelfde aan het vertellen bent. De eerste jaren vond ik dit geen probleem maar nu voor de duizendste keer aan een lastige klant uitleggen wat het begrip ‘1 maat’ in houd is niet mijn favoriete klusje.

Daarnaast merk ik zelf dat het als zelfverzekerde persoon best lastig kan zijn om de hele dag omringt te zijn door vrouwen die extreem onzeker zijn. Ik snap dit vaak niet, zo heb ik me nooit beseft hoeveel meiden onzeker zijn over hun knieën (?) Je krijgt daarnaast als verkoopster ook opmerkingen over je eigen figuur en kleding. Vaak is dit positief. Of positief bedoeld maar klinkt het soms wat lullig. Zo is het voor mij soms lastig om vrouwen advies te geven die iets voller zijn. Nog voordat ik advies kan geven krijg ik soms al te horen dat ik geen mening mag hebben over een strakke broek omdat hij mij met mijn slanke figuurtje toch altijd wel geweldig zou staan. Ik moet altijd vreselijk mijn best doen om dan nog vriendelijk verder te gaan omdat dit er toch altijd een beetje uit komt als een steek onder water.
Zeg trouwens altijd voller (oid) nooit de woorden dik of zwaar. Veel mensen zullen beginnen over hun gewicht en of dat dan past bij bepaalde items. Zeg dan nooit dat dat specifieke item altijd goed gaat bij grote maten of wat dikkere vrouwen. Maar zeg dat dat item beter staat bij een volle boezem of bij volle billen. Dat word echt gewaardeerd. Heb een paar keer gehoord dat dames het leuk vonden dat ik dat zo mooi en netjes zei. Behandel iemand altijd zoals jij behandeld wilt worden.

Wat ik persoonlijk ook als een nadeel ervaar is dat ik zeker in het begin ik vaak persoonlijke gesprekken had met mensen en dat zij jou dan al snel als een vriend gaan zien. Terwijl het voor mij in de meeste gevallen toch wel werk was. Zo heb ik eens tijdens het helpen zoeken van een outfit geluisterd naar een persoonlijk verhaal van iemand en die vrouw kwam mij vervolgens de hele tijd in de winkel opzoeken om me een knuffel te geven en even met me te praten. Ze voelde zich zo op haar gemak bij mij en ze kon zo goed met me praten. Heel lief, maar eigenlijk vond ik het ook best wel ongemakkelijk. Vooral omdat ik gewoon aan het werk was. En goede gesprekken kunnen hebben en de klant zich op zijn/haar gemakt laten voelen is een toch wel een klein beetje deel van mijn baan. Zij dacht een goede vriendin te hebben gevonden en voelde zich beledigd toen bleek dat ik het eigenlijk toch een beetje als werk gezien had en daar voelde ik me vervolgens weer lullig over. Lastig.. Wees dus voorzichtig hoe close je word met je klanten. Ik moet hier dan wel even bij vermelden dat ik toch wel een paar vriendinnen gemaakt heb in de winkel. Maar dat zijn wel uitzonderingen.

Denk er verder aan dat er niet altijd klanten zijn. Soms is het echt uren of dagen rustig. En dat kan soms best wel vervelend en vermoeiend zijn. De langste dagen voor mij zijn niet die dagen waarop ik niet aan pauze toe kom omdat het zo druk is maar juist de dagen waarop ik uren zit te wachten op klanten. Dit geeft mij op zulke dagen echt het gevoel dat mijn werk er niet toe doet en voel ik mijn energie gewoon weglopen. Hier baal ik vervolgens weer enorm van zodra ik thuis kom en te moe ben om te eten of nog maar iets te doen. Als ik dan ook nog ga ik denken aan mijn loon dan sta ik soms op het punt om ontslag te nemen. Zo weinig persoonlijke waardering en ook nog eens zo weinig betaald krijgen.. daarnaast is er in dit bedrijf geen mogelijkheid tot doorgroeien en voelt het vaak als een tijdelijk bijbaantje dat eigenlijk mijn normale baan is. En waar veel mensen toch denken dat dit mijn ultieme droom job is zal ik helaas toch moeten zeggen dat dit het niet is. Dit is absoluut niet wat ik ‘later als ik groot ben’ wilde worden. Met het uurloon zal ik hier nooit tevreden zijn en als ik in het algemeen gewoon heel eerlijk mag zijn zou ik het liefst vandaag nog iets anders gaan doen.

Werken in een kledingzaak is echt heel leuk. Als bijbaan of vakantie baan maar persoonlijk voor mij niet iets om fulltime te doen en al helemaal niet als vaste baan. Tenzij je natuurlijk de baas bent.

Nog een paar klein voordeel dat ik dan wel enorm zou missen, stel ik vind ooit iets anders, de personeels korting. In het bedrijf waar ik nu werk is dit 20% in het bedrijf waar ik eerst werkte zelfs 50%. Natuurlijk ging ik hierdoor extreem veel kleding kopen en daar profiteert mijn kleding kast nog steeds van. Een groot voordeel!

Nou dat was ongeveer wat ik hier over wilde vertellen, bedankt voor het lezen!

Byee

Byalien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *